Bloggintresserade lägg dig gärna som följare

tisdag 31 augusti 2010

Vårt naturliga parasoll

 En solig bild i försommar grönska,en berättelse om vårt naturliga parasoll på ön.För sådär en 35 år sen hade jag pippi på att klippa buskar o träd så också den här rönnen som ni ser bakom enbusken (den är icke klippt).Den var ungefär 1m hög när jag började klippa den. 10år senare hade jag en längre bortavaro från skärgårds livet då passade rönnen på o ränna upp men med samma bollform som jag klippt den som liten.
Vi har i många år haft den som vårt naturliga parasoll,i år har den så otroligt mycket bär .

Så här såg den ut när den blommade i juni,doften var så stark att det var som att vara i en kryddburk.

 Samma bild 12 veckor senare.

 Är inte rönnbären lite exotiska?

 Liksom enbären.

 Eller den av många avskydda balsaminen

 Den växer så vackert hos oss på ön

                                                Även om den blev lite kort i växten pga värmen.                                                                                                                                                                                                   

7 kommentarer:

  1. Så nydelige bilder.
    Utrolig så mye rognebær. Vi har ikke mye rognebær på trærne her. Så hvis det stemmer (det vi sier i Norge)får vi mye snø og dere lite snø. Skal bli spennende å se.
    Det ser så nydelig ut på øyen deres, må være et herlig sted.
    Ønsker deg en fin tirsdagskveld.
    Klem fra Mio

    SvaraRadera
  2. Fantastiska bilder. Rönnen är ju något av de finaste träden på hösten men balsaminen hm hm, bäst jag inget säger.

    SvaraRadera
  3. I år finns det verkligen mycket rönnbär. Träden lyser så vackert rött överallt.
    Bara att vänta och se vilken vinter vi får.

    SvaraRadera
  4. Ååh...så vackra bilder på trädgården och framförallt rönn-bilderna!! Jag är väldigt förtjust över just rönnens vackra rönnbärsklasar och färger på höstarna.
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  5. Så vackra bilder! Rönnarna är verkligen fina när de är fulla med bär.
    Vilken fin header du har!

    SvaraRadera
  6. Jamen, är det bara så att du ställt in kameran på moln i solnedgång så är jag nästan ännu mer imponerad! Snyggt jobbat!
    Och jag gillar din träd, jättefina!
    Kram
    Agneta

    SvaraRadera
  7. Åh, Så vackert...Jag älskar rönnbär!
    Hoppas att du har en bra dag! Kram Therese

    SvaraRadera