Bloggintresserade lägg dig gärna som följare

lördag 25 september 2010

Regnig lördag

 Så här såg det ut idag morgon när jag tittade ut,

 det var så vått att man såg att äppelträden suckade,det syns på alla äppel som fallit ner o alla löv.

 Men det var bara att sätta sig i bilen o köra till jobbet ,där satte jag upp min senaste Tilda som blivit färdig ,hon får säga välkommen med öppna armar.

 här syns hennes strumpor o kjolfållen med bollfrans.

 På eftermiddagen var jag o plockade äpplen mina röd kanel är verkligen goda,jag hittade ett papper från  Blomqvist plantskola.com.Äppel i norr där beskrivs röd kanel så här, zon 5 höstsort.En vanlig och härdig sort som härstammar från Ryssland .Frukten är medelstor ,nästan helröd,saftig och lätt syrlig med kanelarom Bra delikatess- och hushållsfrukt.Trivs bra på sandjordar.Bra pollinerare.

 Under tiden hade jag en älgstek i ugnen,som jag kryddat med vitlök,rosèpeppar,svartpeppar o lagerblad,till detta serverades kokt potatis ,morötter,saltgurka osvartvinbärsgelè.Till detta drack vi ett rödvin,Negro amaro,italiensk,cabernet sauvignon,jag har fått ett nytt tycka bra om vin.

 Så här ser en lördagsdukning hos oss ut ,

 Köttet var lyckat ikväll annars vet man inte när man gör älgkött om det är ungt eller gammalt djur ,välhängt eller inte.Älgjägarna kom hem genomblöta på eftermiddagen men ändå nöjda  efter att ha fått 2kalvar o en tjur i sitt jaktlag.Det här var min lördag.Nu har det äntligen slutat regna.!!

5 kommentarer:

  1. Det ser ut att bli uppehållsväder nu. Skönt! Jultilda är fin. Tack för vintipset. Det ska jag prova.

    Trevlig kväll!

    Kram Gugi

    SvaraRadera
  2. Hej Nette!
    Tack själv för senast!
    Skulle behövt vänta på uppackningen av paketet jag mötte i din dörr ;) Fina tyger!
    Får väl återkomma!

    Njut av kvällen!
    Ps. Mors tunika passade perfekt!

    SvaraRadera
  3. Nu är det nog snart dags att börja tillverka tomtar och jultildor, dina är jättefina.
    Kanske du fick kött direkt från skogen? Nä, skojar bra. Hoppas gubben fick många älgar, här blev det en vuxen och två kalvar, kanske ännu mer i dag när vädret är så fint.
    Marianne

    SvaraRadera
  4. Så fin hon är Tilda där hon sitter med alla vackra tyger i bakgrunden.
    Den middagen verkar inte ha gått av för hackor, blir jättesugen när jag ser älgstek - det är något visst med älgkött.
    Vackra varor också från Nyblom & Kollén, dom har verkligen kommit igång med mycket vackert.
    Ryska äpplet verkar jättegott, jag tycker namnet var fint!
    Hoppas nu att du får en fin höstsöndag och inte bara regn. Vi har myckt blåst och regnet kommer till och från hela tiden.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Så fint du har dukat till älgsteken.
    Vilken jakt lycka mannen har haft med sitt jaktlag, roligt.
    Tilda är så fin där hon sitter med sina fina tyger bakom sig.
    Du har så fint där i skyltfönstret med lampan, ljusstakarna, rosa löparen och gardinen som hänger.
    Ha det gott)

    SvaraRadera