Bloggintresserade lägg dig gärna som följare

onsdag 10 juli 2013

Sol eller måne ?

På måndagskvällen  blev det vackra moln på himlen

Tog några foton

 Gick  sedan in och tittade på TV för det blåste västliga vindar och det ligger på solnedgångsverandan

Plötsligt tittr min man ut och säger men se på solen en röd boll på himlen  ,nu måste jag färga den röd för kameran tog den inte som den var  men vattnet fick den rätta röda färgen

 efteråt funderade jag om det var sol eller måne jag fotograferade

 så här blev den röda färgen på bild

 försökte med olika inställningar

Zoomade in med oskärpa och så fick jag den rätta färgen ,jag har inte sett solen så högt och så röd  någon gång




 Vatten med lång slutartid


 Vackert var det men kallt blåste det
Ikväll blåser det också kallt ,nordanvind , men solen lyser alla dagar  ,Ha det fint alla som tittar in ,Nette

15 kommentarer:

  1. what magical images! thanks for sharing the beauty you observed.

    SvaraRadera
  2. Jättefina foto! Men visst är det väl solen..../M

    SvaraRadera
  3. Vilka bilder!! Och vilken färg sen, på solen eller om det nu är månen...??!! Vissa färger kan vara svåra att återge med kameran har jag märkt, särskilt rött, och solnedgångar...någon soluppgång var det länge sen jag orkade upp för att se...*skrattar*.
    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Så fina foton!
    I går träffade jag på din farbror och han funderade om du har semester eller inte....
    Ha det så gott!

    SvaraRadera
  5. Hej där! Fantastiska bilder du levererar. Här regnar det ikväll. Somnade i soffan 2 tim när jag kom hem, har det lite körigt o stressigt på jobbet nu.
    Dina senaste är toppen, gillar tistelbilden , kanon.

    Kram från SMåland!

    SvaraRadera
  6. Åhh så häftig sol eller om det nu är månen , men vacker är den i vilket fall som helst , gillar dina bilder mycket :) Kramar Anita

    SvaraRadera
  7. Vackert med den röda bryggan på vattnet! Ja nordanvinden har härjat, men ibland kan även det vara till fördel om man befinner sig i rätt läge.
    Ha det bra! ♥

    SvaraRadera
  8. Vilken otrolig sol! Fantastiska bilder!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  9. Väldigt vackert, Nette! Skarpa färger är svåra att återge.
    Tror nog också att det är solen, för inte är det väl fullmåne redan?

    Så kul med svanarna! Kram Pia

    SvaraRadera
  10. Nydelige bilder i denne serien!
    Perfekt innlegg til det himmelske temaet!

    SvaraRadera
  11. Vilka häftiga bilder! Visst är det irriterande ibland då man fotar och vet precis vilken färg det är och sedan ser man på fotot och det är inte alls samma färgton!
    Jag har ju en enkel och gammal kamera så det är inte så konstigt men att du också har problem ibland!
    En klarblå himmel har vi idag, det blir att genomlida en ytterst varm dag, men det ska nog gå bra, tror jag tar en tur i skogen, bara jag inte glömmer myggstiftet hemma! Hellre skugga och mygg än sol och stekande hett!
    Kramen

    SvaraRadera
  12. - Halloj i nordost.
    - Vackert Nette !
    För att få med mera färg på solen så får du underexponera bilderna i kameran, då
    blir det mera färg på de ljusa delarna.
    Om du ställer exponeringskompensationen på minus 3, så får solen en helt annan glöd.
    Men glöm inte ställa tillbaka kompensationen till noll igen när du är klar med
    solnedgångarna. För annars blir alla andra bilder alldeles för mörka....
    - Bara ett litet tips från....
    ... Farbror Henning och Blondin-Ida...:o)

    SvaraRadera
  13. Fantastisk fin bildeserie!

    SvaraRadera
  14. Min syster bor visst i Sundom, ditåt Kronvik vid stranden.

    SvaraRadera