Bloggintresserade lägg dig gärna som följare

måndag 4 november 2013

Himmelskt i bokform

 En gammal släktklenod som jag tog tillvara från pappas sida  är den här gamla postillan   trodde det var en bibel först men  såg att det var andra texter i den  än som bibeln är .Hade inte sett den förut hos oss ,så jag måste fråga mamma var den kom ifrån

 På pärmbladen finns skrivet födda bland annat

 Texten ser ut så här vacker men svårläst



 Att den är gammal syns här, 1855 tryckt

 Min mormors socker knipa

 Jag som gillar gamla saker  ser nog till att sådant bevaras 

himmelskt i form av moln 
Ja tänk om den där Postillan kunde prata om allt den upplevt på alla dom här åren .Ni som inte har frågat edra föräldrar hur det var förut gör det så  ni inte går miste om er historia  ,många funderingar kommer när man blir äldre och då är det kanske för sent ,ha det fint alla ,Nette

11 kommentarer:

  1. Måste kolla , jag har en liknande men jag köpte den på auktion då den var så vacker och pryder en gammal byrå så fint idag

    SvaraRadera
  2. En sån fin gammal bok! Det gör inget om den är svårläst...

    SvaraRadera
  3. Hej, tyvärr är det just vad som hänt med mig, jag har inte kvar min historia. Mamma gick bort knall om fall när hon var 48 och jag var hennes enda barn. På mammas sida finns ingen levande släkting längre, o pappa bodde jag aldrig hos utan umgicks bara sporadiskt eftersom mina föräldrar skilde sig när jag bara var ett år. Jag har en del gamla foton och dagböcker liksom några psalböcker och biblar, tidningsurklipp från kriget, morfars medalj från kriget, men jag kan ju inte få ihop något sammanhang av det.
    Kram

    SvaraRadera
  4. En sådan Posstilla hade jag tillgång till (min fd mans) innan jag flyttade till Lyan. Där stod också alla barnen med alla namn, när de var födda osv. Vackert och lite högtidligt på samma gång!

    SvaraRadera
  5. Hej Nette Cecilia.
    Vad kul att äga en sådan gammal bok (postilla). Jag har en gammal komfirmationsbibel från 1800-talet, med handskrivet på pärmarna. När jag hittar så gamla böcker eller tidningar blir jag lyrisk och måste både känna och lukta på dom :)
    Ha en fortsatt fin vecka. /Mia

    SvaraRadera
  6. Värdefull bok! Ja det gäller att ta sig tid och fråga och lyssna på de äldre. Det är den mest värdefulla stund när man planerar sin egen tid, men det skriver jag sällan om. Vackra moln! ♥

    SvaraRadera
  7. Jag visst är det många frågar man har som aldrig kom upp när föräldrarna levde. Eftersom min min far var fem år i kriget och inte gärna berättade om det så blev det ju heller inte frågat så mycket heller vilket känns lite tråkigt så här efteråt.
    Nu till det jag helt glömt bort. Du frågade hur korndrällstyg ser ut. Det är väldigt likt voffeltyg, sys nästan på samma sätt som vi sydde i lågstadiet på voffeltyg. Är ganska dyrt efter vad det berättats men jag har aldrig själv använt det så jag vet ej vad det kostar. Trots att stygnen är liknande de vi sydde på voffeltyg så har det ju utvecklats massor och är väldigt vackert. Detta är nu vad jag vet om det tyget. Ha en bra dag sådär i dimman.

    SvaraRadera
  8. Jag tycker också det är viktigt med historia, speciellt släktens historia. I dag har jag varit på besök i ett hemma-museum. Det är ett äldre par som samlat alla släktklenoder i ett rum. De äldsta sakerna var från 1800-talets början. Här hade de saker från tidigare generationer men också saker som deras barn hade när de var små. Ett jättefint rum i ett vanligt egnahemshus.
    Ha en fin dag.

    SvaraRadera
  9. Vilken fin gammal bok! och så vackert de skrev på den tiden. Otroligt vackra moln med :))

    SvaraRadera
  10. Oj, vilken skatt! Så vacker! Fantastisk, men svårläst text.
    Kikade vidare på dina bilder, kan inte låta bli att se likheten mellan nyisen och en del glaskonst - riktigt läckert. Just nu väntar jag på att en ugn ska svalna, men tyvärr gjorde jag ett förskräckligt misstag när jag drog igång den igår så risken är stor att allt är totalförstört. Hu - och här kan jag bara vänta ...

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Det var en fin gammal bok med mycket vacker text, men precis som du skriver, lite svårläst- kanske.Var rädd om den!
    Ha en skön kväll i höstrusket! /Bea

    SvaraRadera