Bloggintresserade lägg dig gärna som följare

fredag 16 februari 2018

Så gott man kan få äta, lake en ful fisk

 Fick inte plats på bild  med denna fuling till fisk  3 kg vägde den  

 Egentligen ganska vackra ögon 

 

 Fena

 Fena  ,fisken kokas i bitar och äts med potatis och löksås

 Rommen vägde  0.5 kg 

Rommen tar man till vara och gör romsmör av .Den blandas med lök, kryddpeppar,salt, den kokta levern  och grädde   

Äts på knäckebröd  
Det här är maträtt jag är uppvuxen med  och den är ju bara tillgänglig dec,jan och februari  .alltså rommen för då dom börjar leka så blir rommen grynig och inte god

Trevlig helg ! Nette

4 kommentarer:

  1. Laken hör till en av mina favoritfiskar också. Den är en torskfisk,mjäll o god i köttet.
    Lakrommen är en höjdare. Tidigare, innan Uffe blev sjuk, lade vi ut nät under isen och levde gott i dubbel bemärkelse. I all synnerhet när vi fick lake och det fick nästan varje dag. Skinnet frös jag ner och gav vidare till två konsthantverkare som gjorde fiskskinnsplånböcker,armband och liknande av dem.
    Ha en fin helg nette!

    SvaraRadera
  2. Har bara ätit lake hos en väninna. Löksås och potatis hade hon till, mycket gott.
    Jag tycker De är mycket fula, riktiga bamsingar.

    SvaraRadera
  3. Min enda koppling till lake är att min mamma en gång tillagade den stuvad och undrade varför såsen blev rosa. Jag hade lagt en lackstång i den ... nej, jag var inte gammal då ...

    SvaraRadera