Bloggintresserade lägg dig gärna som följare

torsdag 6 januari 2011

Gäster ,o lite vår känsla

Idag har vi haft gäster som kom från den stora ön ,dit man kör över  Finlands längsta bro tror jag att det är ännu,

 Här är matbordet i väntan på gästerna ,på menyn stod '' Plockasteitje'' (plockad stek) som är den här byns forna tiders festrätt nr 1.Det består  av kokt älgkött som efteråt tillreds i ugn köttet är då plockat i bitar ,ej skuret ,med tillsatts av gul lök o smörklickar o vätska av köttkoket,om man ska vara som förr skulle det vara fläsk med men......... Till efterrätt hade vitchokladpannacotta med hallon.

 Dagens servett var änglalik,(oj slarvig dukning)

 Vinet ett båtvin från vår senaste tur ,si så där gick nog att dricka,

 Som vanligt väntade Selma våra gäster länge på förhand,

 Några bilder från gårdagen kallt var det,

Bilderna tagna genom fönstret på jobbet ,nu håller all snö på att blåsa bort ur träden o där ute är det Endast -4 grader men hård östlig vind så det känns kallt ändå.

 Vad sägs om en spetspanelgardin?

 Eller nya vaxdukar till efter jul,

Det var allt jag hade att bjuda på idag ,Imorgon åker mitt julskyltfönster ut o in med Våren !!!!!!!

9 kommentarer:

  1. Så inbjudande och vackert dukat bord.
    De fina stolsöverdragen ( heter det så) har du sytt dem, hur som så är de vackra och fina.
    Ha en fortsatt fin kväll
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  2. Vilken fin meny du bjöd dina gäster på, låter jättegott och dukningen var vacker.
    Spetspanelgardinen tycker jag var ursnygg.
    Kram från en smålänning//Anne-Lie

    SvaraRadera
  3. Gillar spetspanelgardinen, och vacker dukning!
    Vädret är ganska likadant här som det ni har.
    -5 grader och hård östlig vind. Om några timmar borde det börja snöa. Få se hur det ser ut i morgon...Blir väl snöskottning igen.
    Kram, Mona

    SvaraRadera
  4. Mmmmm - så gott!
    Där på ena bilden såg jag en vaxduk som föll mig i smaken ;)

    Hihi, mina föräldrars hund brukar också alltid veta när gäster är på kommande :D

    Må så gott! Kan tänka mig det blir kul att dekorera om fönstrena nu!

    SvaraRadera
  5. Många fina vaxdukar.
    Maten ni bjöd på låter ju riktigt gott. Skulle gärna ha satt mig ned och ätit vid det fina dukade bordet.
    I morgon blir det säkert snöskottning enligt hur det låter ute nu just.
    Lycka till med våren;)!

    SvaraRadera
  6. Just nu pågår fler tävlingar på min blogg, gå in där och anmäl dig ha chansen att vinna många fina priser:)

    SvaraRadera
  7. Så spännande den kötträtten lät tycker jag, ofta är ju lite äldre recept väldigt bra och gott blir det.
    Ja, ut med julen nu och fram med våren, läste lite tråkig nyhet angënde tyger idag, Strööma som var vår rest från all textilindustri som funnits kvar här har gått i konkurs.
    Var visst en kedjeraktion beroende på leveratörer osv.

    Hoppas Du får en skön helg!

    Kram

    annette

    SvaraRadera
  8. Har Du förresten hittat till bloggen Violas Romantiska Hem, en blogg med mycket heminredning, som Du kanske skulle tycka om.
    Finns i min lista till vänster!

    Kram

    SvaraRadera
  9. Hej.
    Nydeligt gæstebord og spændende meny! Her må enhver da føle sig velkommen.
    Undrer på, om du har fortalt selma, at der kommer gæster, eller forstår hun det ud fra dine forberedelser?
    Flot udvalg af fine voksduge- men altså- er du ikke lidt tidlig ude med våren? Jeg er ræd vi har lidt vinter til gode endnu! Hi hi.

    SvaraRadera