Bloggintresserade lägg dig gärna som följare

söndag 18 januari 2015

Det gäller att ta det isigt på vissa ställen !


Så här isigt var det på mindre vägar , när vi var ute och tittade på isen idag
Någon hade sågat  ett hål i isen



Vattnet har dragit sig tillbaka    nu från högvatten  som varit




 Ingen sol idag

 Här syns att vattnet varit högt

Efter att ha tillbringat gårdagseftermiddagen på akuten  så var det skönt att få lite friska luft idag .Min mamma for med ambulans igår efter att ha varit väldigt frånvarande .Vi for till akuten så fort vi hann vi fick sitta där i många timmar .Den nya akuten var ingen positiv upplevelse ,man fick inte ens vara med och prata med läkaren  utan dom bara tog beslut ovanför vårt huvuden och en delvis dement och trött mamma  .Jag begärde vänligt men bestämt att få prata med läkaren ,jag fick prata med läkaren ,han kunde inte så bra svenska (från Indien)så han frågade om han fick säga vissa saker på finska jag som nu kan en delvis finska förstod ju vad han sade ,men dom äldre kan ju inte förstå det ,eftersom dom inte fick någon undervisning i finska språket i skolan .Jag fick till slut medicin med hem så mamma fick sova ,hon hade inte sovit på flera nätter .Men hon har försämrats mycket på sista tiden hon klarar inte att ringa till mig mera .På akuten får man besöka en patient 10-15 minuter sedan får man snällt sitta och vänta utanför ,det är ju inte så trevligt när man vet att mamma var orolig och rädd där hon låg inget ger dom att dricka eller äta där heller .När vi hade suttit där i flera timmar kom sköterskan ut och sade att vi får fara hem och vänta ,då blev alldeles paff ,jag sade att vi hade väldigt lång väg och måste vi föra mamma hem så då blir det många timmars bilfärd .Jag ska meddela läkaren sade hon ,då fick vi vänta ytterligare en timme .Ambulanserna körde nog skytteltrafik där igår i halkan  ,men ........Man hade en skärm att titta på där patienternas initialer fanns dom flöt omkring i bollar på skärmen så man hade svårt att fokusera på dom ,där stod hur lång tid respektive patient hade kvar till läkarbeslut kom ,ja ni förstår man blir trött för mindre .Mamma fick komma hem och har sovit i natt ,vi kom hem kl 20 ungefär då fick vi lite mat .hoppas ni andra har det fint ,Nette


Såg att bloggbesöksräknaren har gått över 80000 tack för dom besöken ,Nette

9 kommentarer:

  1. Men snälla söta, sådär kan man ju inte behandla gamla människor! De behöver ju ha någon person med som handräckning, för att föra deras talan! Så skulle man aldrig kunna göra här, att inte en anhörig fick vara med den sjuke ...det måste ni protestera mot, kraftigt! Jag är själv med i något som heter Väntjänsten, vi åker med gamlingar som inte har någon anhörig som kan göra det när det gäller läkarbesök o dylikt. Vi får dessutom vara med hos behandlande läkare. Nu har jag inte gjort någon insats ännu, det är alldeles nytt här i byn men det där lät inte bra. Däremot är det mycket bekant att man inte kan göra sig förstådd då läkaren inte kan språket, mycket dåligt!
    Så tråkigt att din mamma blivit så mycket svagare...
    Styrkekram kommer här, hoppas hon piggar på sig

    SvaraRadera
  2. Jag kan trösta dig med att Akutintaget i Göteborg inte är rolig den heller. Har suttit hela natten med min mamma. Och för egen del också. Men väl hos doktorn har jag alltid blivit bra mottagen.

    SvaraRadera
  3. Åååå, din stackars mamma, jag lider när jag läser det här, det är fruktansvärt, vad är det som händer. Varför får inte anhöriga vara med, det är ju fruktansvärt, se sin mamma som en prick på en dataskärm. Vad är det för samhälle det håller på att bli. Näää, fyyy, skäms, säger jag. Och det är ju likadant här men vad jag vet får man ta med hela släkten in på undersökningsrummet, än så länge, tack och lov. Fyyyyyy................kramar

    SvaraRadera
  4. Det är inte roligt att vara sjuk. Inte roligt att vara gammal heller. Din mamma är nog tacksam att hon har dig. Styrkekramar till er båda!

    SvaraRadera
  5. Tråkigt med din mamma,min mamma bröt lårbenet den 7/1 men fick komma hem i fredags pga.platsbrist på sjukhuset,det är så att man inte tror det är sant,skicka hem en 95:årig kvinna nyopererad med tre spikar i benet och ska vårdas hemma av hemsamariter!! Det finns ingen plats någonstans säger kommunen,så blir det när man blir gammal o sjuk i Sverige o Finland !

    SvaraRadera
  6. Nej sablar , är det så på akuten? Man kan ju bli arg för mindre. Av egen erfarenhet vet iag att det inte känns behagligt att ligga på akuten så nog är det förskräckligt om inte en anhörig får vara med ens. Tyvärr protestarar vi ju inget här i landet, bara hänger med trots att det borde vara massprotest på vissa saker.

    SvaraRadera
  7. Efter ha för inte så länge sedan upplevt liknande "äventyr" med mina föräldrar, kan jag nog förstå hur du känner dig nu. Hoppas det går så bra som möjligt för din mor.
    / Deerhunter

    SvaraRadera
  8. Men fy! Hur tror de att de då ska få veta hur din mamma mår och inte hon får ha en "tolk" med sig? Det låter helt förskräckligt!
    Isbilderna är spännande att se, konstigt att de lyckats såga så stora block när isen på andra ställen är så tunn!

    SvaraRadera
  9. Flotte bilder og en interessant bildeserie.
    Klem Nordis

    SvaraRadera